Музика поседује моћ да покрене људе, да их насмеје, растужи, наведе да се облаче, мисле и понашају на одређен начин. Још су антички филозофи сматрали да су музика и музичко образовање снажније оруђе од било ког другог, зато што ритам и хармонија продиру до дна душе. Питагорејци су указивали да постоји јасна веза између математике и музике, као и повезаност структуре музике са структуром космоса, док је у старогрчким драмама и еповима музика средство снажног утицаја на емотивно стање слушаоца.
Савремени експерти потврђују да се људи заиста понашају другачије зависно од тога којој врсти музике су били изложени. Сва ова сазнања у савременом друштву добијају једно ново рухо.
У проналажењу начина да анимирају купце, експерти из области маркетинга су све домишљатији. Некада нисмо ни свесни на које нас све начине убеђују да купимо неки производ. Добро познати и лако уочљиви трикови постају све мање утицајни, а они латентни све ефектнији. Ако цена, квалитет и реклама закажу, у бутику, хипермаркету или најближој продавници ће вас сачекати нов продавачки трик – пријатна музика.
Истраживања показују да музика појачава наш апетит за куповином, а ако је наша омиљена, делује као прави опијум. Она делује на део мозга који прима и прерађује информације добијене преко чула, тако да се под утицајем лаганих и пријатних мелодија смањује лучење хормона стреса а повећава лучење природних аналгетик, ендорфина – хормона среће. Што је јача и бржа, то и ми све више и брже купујемо.
Психолози тврде да је овај маркетиншки трик начин манипулације нашим расположењем, чија је сврха да куповину учини што мање рационалном, а што више импулсивном реакцијом. Људи се једноставно опусте и осећају пријатније када слушају музику. Због тога често забораве због чега су дошли у радњу и у таквом стању много се лакше опредељују за куповину нечега што нису планирали.
Иако је до пре неколико година музика била реткост у београдским радњама, данас је готово незамислива куповина без музике. Она утиче на то шта ћете, колико и којом брзином куповати, а највећи утицај има на популацију до двадесет пет година. Психолози истичу да су веселе нумере лаганог темпа најбоља подлога за куповину, јер опуштају и успоравају купце, чиме их задржавају у радњи и повећавају њихово стрпљење. Међутим, нема свака музика исти ефекат. Од делатности и особина купаца највише зависи утицај музике на понашање потрошача.
Једно од првих истраживања комерцијалног ефекта музике спроведено је још 1982. године у Америци. Резултати до којих се том приликом дошло, први пут су јасно указали на могућност коришћења музике за анимирање купаца. Продаја у радњи у којој је свирала музика порасла је за чак 28 одсто.
Како би утврдили која музика највише одговара одређеној врсти продаје, средином прошле године у Сједињеним државама направљена је студија која је обухватила четири велика малопродајна ланца у Детроиту, Даласу, Лос Анђелесу и Лас Вегасу. Тако се спора, опуштајућа музика препоручује књижарама, антикварницама и радњама које продају драгоцену робу, јер ће се уз такве ритмове посетиоци најдуже задржати и имати највише стрпљења за колекцију која се нуди. Класична музика која подстиче осећај елеганције и стила побољшаће продају квалитетног пића и хране, као и елегантне одеће, те би највише одговарала отменим ресторанима и продавницама ексклузивних модних брендова. Брза и енергична музика се, пак, највише допада младим потрошачима и користи се највише у продавницама спортских, лежернијих и атрактивних колекција. Музика из филмова за децу била би идеална за продавнице играчака и дечје гардеробе.
Власници тржних центара у западној Европи толико обраћају пажњу на атмосферу у својим објектима да је запошљавање професионалних ди-џејева постало уобичајено. И ту није крај. Музику ће прилагођавати муштеријама, тако да ће бржи ритмови доминирати у периодима када су млади најчешћи посетиоци, док ће по завршетку уобичајеног радног времена музика изгубити оштрину и прилагодити се нешто старијим купцима. Доказано је и да људи воле темпо у распону од 70 до 100 тактова у минути, што је просечан распон откуцаја срца у истом периоду. У северноамеричким маркетима испитивана је и веза музика одређених земаља са продајом производа из тих земаља. Када је у маркетима у којима се продају немачка и француска вина један период пуштана само немачка музика, продаја вина из те земље драстично је порасла. Затим је, у наредном периоду, немачку заменила француска музика драстично мењајући проценат продаје у корист француских вина.
Пословним људима се и те како свиђају потенцијали које музика пружа. Добро познато правило је да се не продаје само производ, него и услуге због којих су купци спремни да плате више. Музика, нарочито у комбинацији са оригиналним распоредом боја и мириса, употпуниће ваш доживљај куповине за који ћете морати да издвојите и који динар више. Међутим, и највећи број муштерија истиче да им музика много више прија од напорних продаваца који хвале своју робу. Атмосфера је боља, а сама куповина постаје динамичнија и потпунија. Ипак, судећи по све већој пажњи која се поклања музици, ако нисте кренули у куповину, припазите шта слушате.
Аутор текста
Марко Недељковић
City Mагазин, мај 2009.
Сокој већ 70 година заступа права аутора музике, аутора текста, аутора аранжмана музике и других носилаца ауторских права на музичким делима свих жанрова, са речима и без речи.
Како бисмо унапредили своје пословање, а нашим корисницима омогућили квалитетнију услугу и поузданог партнера имплементирали смо систем менаџмента квалитетом према захтевима стандарда ИСО 9001:2015
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |