PUT AUTORSKE NAKNADE
Košuljica radio i TV emitera je ispravna ukoliko sadrži:
1. Emitovanje i reemitovanje
A. Radio emitovanje
1) Nacionalna pokrivenost
2) Regionalna/Pokrajinska pokrivenost
3) Lokalna pokrivenost
B. TV emitovanje
1) Nacionalna pokrivenost
2) Regionalna/Pokrajinska pokrivenost
3) Lokalna pokrivenost
4) Satelitsko emitovanje
B. Reemitovanje
2. Javno izvođenje
A. Koncerti umetničke muzike
B. Koncerti popularne muzike
B. Ugostiteljski objekti sa živom muzikom
G. Ostale manifestacije
D. Koncerti džez muzike
3. Javno saopštavanje
A. Bioskopi
B. Opšti korisnici
4. Mehanička reprodukcija
A. Diskografija
B. Ostalo
5. Internet i ostali servisi
A. Download
B. Streaming
1) Live streaming
2) Streaming on demand
3) Streaming u užem smislu
V. Webcast
1) Radio program
2) TV program
G. Ringtone
D. Simulcast
Đ. Podcast
E. Background
6. Posebna naknada
Autori i nosioci prava na delima definisanim u odredbi 8 Domaća dela – domaći repertoar, dužni su da prijave dela Sokoju na propisanom obrascu (papirnom ili elektronskom), uz navođenje svih traženih podataka. Nekompletne prijave dela neće se uzimati u obzir.
Autor odnosno drugi nosilac prava može prijaviti delo samo ukoliko ima zaključen ugovor o isključivom ustupanju svojih prava Sokoju.
Autor odnosno drugi nosilac prava svojim potpisom, pod punom materijalnom i krivičnom odgovornošću, garantuje da su svi podaci o delu, koje je naveo u prijavi, tačni.
Za prijavu dela čija kompozicija i/ili tekst nije u javnom domenu prema raspoloživoj dokumentaciji Sokoja, potrebna je pisana saglasnost kompozitora odnosno autora teksta.
Muzičko delo prijavljuje kompozitor dela, s tim da delo sa tekstom (muzičko delo sa rečima) može prijaviti samo uz pisanu saglasnost autora teksta odnosno nosilaca prava na tekstu.
Autor teksta muzičkog dela može prijaviti delo samo uz pisanu saglasnost kompozitora na delu odnosno nosilaca prava na kompoziciji dela.
Autor odnosno drugi nosilac prava može prijaviti i tuđe delo ako je Sokoju dostavio odgovarajuću dokumentaciju (ugovor ili rešenje o nasleđivanju) kojom dokazuje da ostvaruje imovinska prava na delu.
Podnosilac prijave dela odgovara Sokoju i drugim autorima i nosiocima prava za štetu koja može nastati zbog netačne ili nepotpune prijave. Autor odnosno drugi nosilac prava ima obavezu da netačne podatke ispravi novom prijavom ili dostavi izjavu o povlačenju prijave u roku od 10 dana od primljenog obaveštenja.
Ukoliko je autor odnosno drugi nosilac prava čija je saglasnost za prijavu potrebna, preminuo odnosno ne postoji registrovan pravni sledbenik u Sokoju, prihvatiće se privremena prijava koautora, sve dok se pravni sledbenik ne registruje i potvrdi odnosno opovrgne prijavu.
Ukoliko je delo starije od 5 godina i Sokoj poseduje podatke sa nosača zvuka o autorima, a kontakt podaci koautora nisu registrovani u Sokoju, prihvatiće se privremena prijava koautora bez saglasnosti ostalih koautora, uz pisanu izjavu podnosioca da nije mogao stupiti u kontakt sa ostalim koautorima.
Prijava koju podnese jedan od autora odnosno drugog nosioca prava smatra se tačnom dok se ne dokaže drugačije.
Obrazac ‘Prijava dela’ (elektronski ili papirni) propisuje se odlukom Upravnog odbora na osnovuprethodnog mišljenja Saveta autora i čini sastavni deo Plana raspodele, a objavljuje se na internet stranici Sokoja. Audio-snimak se dostavlja zabeležen na nosaču zvuka/nosaču zvuka i slike ili putem ’upload’ servisa na internet stranici Sokoja.
U smislu Plana raspodele postoje sledeće vrste muzike: popularna, džez i umetnička.
Delom umetničke muzike, kao dѐlu visoke kulture, odnosno vrste muzike u smislu ovog Plana raspodele, smatra se muzičko delo koje ispunjava sledeće kriterijume:
− oblikovano je na način koji se oslanja na neko specifično, kreativno korišćenje formi, načina strukturisanja materijala, kompozicionih postupaka i tehnika, razvijanih u okviru evolucije (evropskog) profesionalnog muzičkog stvaralaštva, i
− ispunjava akademske profesionalne standarde u pogledu oblikovanja materijala i forme dela, razvijenosti muzičkih parametara i ostvarenosti njihovog sadejstva, u odnosu na način korišćenja medija i na adekvatnost notnog zapisa.
Delom džez muzike, kao vrste muzike u smislu ovog Plana raspodele, smatra se muzičko delo koje ispunjava sledeće kriterijume:
− oblikovano je na način koji se oslanja na evoluciju vrste muzike proizašle iz potpuno ili delimično improvizovane folklorne muzike Afroamerikanaca, u kojoj se elementi evropske harmonije i evropsko‐afričke melodike stapaju sa afričkom ritmikom i intonacijom, i
− koristi formu improvizacije, melodijski, harmonski i ritmički sadržaj, izraz i instrumentarij karakterističan za pojedine stilove džez muzike.
Dela koja nisu umetnička i džez, svrstavaju se u kategoriju popularne muzike.
Svakom evidentiranom muzičkom delu dodeljuje se početni 1 (jedan) poen, s tim što se konačan broj poena dela dobija primenom sledećih kriterijuma:
vrsta muzike: početni poen dela, u zavisnosti od vrste muzike, množi se odgovarajućim koeficijentom, i to:
• 1,00 za dela popularne muzike;
• 3,00 za dela džez muzike;
• 4,00 za dela umetničke muzike ;
izvođački sastav: dobijeni broj poena dela množi se odgovarajućim koeficijentom u zavisnosti od izvođačkog sastava, i to:
šifra | koeficijent | opis |
popularna muzika | ||
1 | 0,50 | Delo za neutvrđeni izvođački sastav |
2 | 1,00 | Delo u izvođenju od najmanje jednog instrumentaliste (vokalne linije). |
džez muzika | ||
1 | 1,00 | Delo za ansambl do 11 instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega |
2 | 1,50 | Delo za ansambl od najmanje 12 instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega |
umetnička muzika | ||
1 | 1,00 | Delo za ansambl do 5 instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega, odnosno instrument i hor, za vokalne soliste, odnosno hor |
2 | 1,50 | Delo za ansambl od najmanje šest instrumenata, sa vokalnim delom ili bez njega, za gudački i kamerni orkestar, sa vokalnim delom ili bez njega, za vokalni sastav od najmanje šest solista, odnosno horove iznad petoglasnog, delo elektroakustičke muzike |
3 | 2,00 | Delo za simfonijski orkestar sa vokalnim delom (odnosno horom) ili bez njega ili veliki duvački orkestar. |
*Elektronski muzički instrument (sintisajzer, sempler, plug in kompjuterskog programa i slično) tretira se kao i akustički, odnosno kao jedan instrument.
– Složenost dela: s obzirom na složenost evidentiranog muzičkog dela, dobijeni broj poena dela koje, u okviru vrste, žanra ili pravca kojem pripada, ima složenu formu, fakturu, harmonski sadržaj i razvijenost većeg broja samostalno vođenih deonica, ili najmanje dve od navedenih karakteristika, množi se koeficijentom 1,50.
Primena navedenog koeficijenta realizuje se samo po zahtevu autora dela. O zahtevu autora odlučuje Savet autora, u roku od 60 radnih dana od dana podnošenja zahteva sa odgovarajućom dokumentacijom. Odluka Saveta autora je konačna.
– Upotreba dela:
a) S obzirom na period korišćenja, evidentiranom muzičkom delu koje se emituje
• 10 godina nakon nastanka, dobijeni broj poena množi se koeficijentom 1,30,
• 20 godina nakon nastanka, dobijeni broj poena množi se koeficijentom 1,60,
• 30 godina nakon nastanka, dobijeni broj poena množi se koeficijentom 1,90.
Kao trenutak nastanka dela uzima se datum prijave dela Sokoju, odnosno prvo evidentirano korišćenje u Sokoju ukoliko je ranije u vremenu;
b) S obzirom na način upotrebe dela i stepen zastupljenosti muzike u delu, bez obzira na vrstu muzike, izvođački sastav i datum nastanka, muzičko delo koje se upotrebljava ili koristi kao:
• avizo muzika odnosno upotreba muzičkih motiva za najavu i/ili odjavu programa ili emisije (vesti, reportaže, drame i slično), za razdvajanje delova iste emisije (zvučne zavese, džinglovi ili muzički efekti u reklamama) ili više različitih emisija, dobija poen 0,20.
• kulisna muzika odnosno upotreba muzičkih dela ili njihovih fragmenata kao kulisne muzike u govornim emisijama (vesti, reportaže, poezija, proza) dobija poen 0,10, dok upotreba u svojstvu prateće muzike u emisijama iz drugih umetničkih žanrova (drama, TV serija, film emitovan na televiziji, animirani i dokumentarni film) dobija poen 0,20.
v) S obzirom na način upotrebe i stepen zastupljenosti muzike:
• muzičkom delu koje se pretežno improvizuje na osnovu uputstava iz partiture odnosno zapisa, početni poen za umetničku muziku se, bez obzira na izvođački sastav, množi koeficijentom 0,60;
• radiofonskom delu, višemedijskom delu koje sadrži muzički sloj i muzičkom teatru, početni poen za umetničku muziku se, bez obzira na izvođački sastav, množi koeficijentom 0,75.
Igrana muzika u audio-vizuelnom delu, u skladu sa odredbom 6.3.2, poentira se kao samostalno muzičko delo osnovnim poenom odgovarajuće vrste muzike.
Ako se kulisna muzika u AV delima ističe kvalitetom i složenošću, Savet autora može, na zahtev autora uz dostavljanje partiture i snimka, odlučiti da se ista poentira sa 0,70 poena.
Ako se avizo muzika ističe kvalitetom i složenošću, Savet autora može, na zahtev autora uz dostavljanje partiture i snimka, odlučiti da se ista poentira sa 0,80 poena.
Sva evidentirana muzička dela poentiraju se po pravilima iz ovog Plana raspodele i tako određen broj poena dela čini sastavni deo dokumentacije dela, kao kategorizacija dela.
Trajanje muzičkog dela jeste njegovo efektivno trajanje koje je navedeno u košuljici.
Ukupno efektivno trajanje muzičkog dela (UET) je zbir svih trajanja njegovih korišćenja u određenoj klasi raspodele za određeni obračunski period.
Trajanje se računa u sekundama.
Za raspodelu se koristi efektivno trajanje dela po podacima iz košuljice. Ukoliko trajanje u košuljici nije navedeno, dodeliće se trajanje iz baze dela, a ako ni u bazi dela nema podatka, primenjuje se:
Kada se u košuljici jave miksevi više pesama, a trajanje za svaku pojedinačnu pesmu nije posebno naznačeno, pri obračunu će se koristiti jednako trajanje za sve pesme, dobijeno deljenjem navedenog trajanja miksa sa brojem pesama iz miksa košuljice.
Bez obzira na vrstu muzike i način korišćenja, trajanje dela u klasi 1B1 TV množi se koeficijentom koji utvrđuje Upravni odbor, za svaki obračunski period, na osnovu procentualnog učešća naknade za kanal u fondu klase i gledanosti kanala prema podacima o udelu gledalaca kanala u odnosu na ukupan auditorijum u istom vremenskom periodu, koje pribavi Sokoj.
Sistem poentiranja je način utvrđivanja visine tantijema dela, razvrstavanjem dela u odnosu na žanr muzike, instrumentaciju, starost dela i način upotrebe dela.
Sva evidentirana muzička dela poentiraju se po pravilima iz ovog Plana raspodele i tako određen broj poena dela čini sastavni deo dokumentacije dela, kao kategorizacija dela.
Utvrđivanje tantijema dela primenom sistema poentiranja realizuje se na sledeći način:
Primenom sistema poentiranja, tantijeme dela utvrđuju se u klasama raspodele 1A (Radio emitovanje) i 1B (TV emitovanje), 3A (Bioskopi), 2A (Umetnički koncerti), 2D (Koncerti džez muzike), 5V (Webcast), 5Đ (Podcast) i uslovno u 1V (Reemitovanju) po odluci Upravnog odbor.
Nakon utvrđivanja Fonda za raspodelu tantijema, obrade košuljica i primene dokumentacije u skladu sa ovim Planom raspodele, utvrđuju se tantijeme dela, u određenoj klasi raspodele za određeni obračunski period.
Utvrđivanje tantijema dela vrši se primenom sistema poentiranja, sistema programa i sistema spoljnih tantijema, u zavisnosti od klase raspodele odnosno načina korišćenja dela i načina prikupljanja naknade.
Svakom domaćem autoru/nosiocu prava radi se pojedinačan obračun ukoliko je učestvovao u određenom obračunskom periodu.
U pojedinačnom obračunu mora biti navedeno:
odnosno za obračun po osnovu mehaničkih prava
Izdavačima se obračun dostavlja i u CRD formatu, po CISAC standardima.
Upravni odbor Sokoja na predlog Saveta autora može odlučiti da pojedinačan obračun sadrži i druge podatke.
Pojedinačan obračun dostavlja se autoru /nosiocu prava najkasnije 30 dana posle isplate, putem imejl adrese registrovane u Sokoju. Ukoliko imejl adresa nije registrovana, pojedinačan obračun se dostavlja redovnom poštom na adresu prijavljenu u Sokoju. Autorima za koje Sokoj nema validne kontakt podatke, pojedinačni obračuni biće dostavljeni nakon registracije kontakt podataka.
1.1.1 Ključ udela na delu
Sokoj primenjuje svoj ključ udela na delu kada se radi o domaćem repertoaru, kada dokumentacija inostranog društva ne sadrži ključ udela na delu ili kada se isti razlikuje između dva društva, čiji su članovi registrovani kao autori odnosno nosioci prava na delu.
U slučaju kada je kompozitor član drugog društva, za širu teritoriju (svet ili svet bez neke teritorije) primenjuje se šema udela tog društva odnosno društva koja ima više originalnih autora na delu.
Domaći repertoar su originalna dela gde su članovi Sokoja registrovani kao autori odnosno nosioci prava na delu u ulogama: C, A, E i AQ i obrade slobodnih dela odnosno dela gde su članovi Sokoja registrovani kao autori odnosno nosioci prava na delu u ulogama AR, AD, SA, TR.
Ukoliko udeli koautora nisu utvrđeni njihovim međusobnim ugovorom, Sokoj primenjuje sledeći ključ udela na delu:
ključ | Autor(i) | % od ukupne tantijeme dela |
1 | Kompozitor | 100 |
2 | Kompozitor | 75 |
Aranžer | 25 | |
3 | Kompozitor | 75 |
Autor teksta | 25 | |
4 | Kompozitor | 50 |
Autor teksta | 25 | |
Aranžer | 25 |
Ukoliko visina udela aranžera nije posebno ugovorena (sudski overenim dokumentom ili na propisanom obrascu Sokoja), a kompozitor ga je naveo na prijavi dela, pripada mu 25% udela na delu.
Ako se iz košuljice nedvosmisleno vidi da je korišćen neki aranžman, a ime aranžera nije navedeno, cela naknada se raspodeljuje originalnom delu.
Za muzička dela sa adaptacijom slobodnog teksta, autoru adaptiranog teksta obračunava se ceo udeo za tekst.
Aranžeru slobodnog dela (DP ili tradicional) obračunava se 100% udela bez obzira da li se radi o instrumentalu ili delu sa tekstom.
Autoru prepeva zaštićenog teksta muzičkog dela, uz pismenu saglasnost autora originalnog teksta, obračunava se 50% tantijeme autora teksta, ako ugovorom između njega i autora originalnog teksta nije drugačije određeno.
Ako se muzičko delo originalno stvoreno kao celina sa tekstom, koristi bez teksta (instrumental), autoru teksta pripada predviđena naknada, osim ako kompozitor ne prijavi instrumental kao novo delo.
Verzije prijavljenog dela odnosno aranžmani i adaptacije prijavljenog dela, obračunavaju se po šemi udela originalno prijavljenog dela, sve dok se ne prilože pisane saglasnosti izvornih autora odnosno dok autori dela ne izvrše prijavu autora obrade.
Kako bismo unapredili svoje poslovanje, a našim korisnicima omogućili kvalitetniju uslugu i pouzdanog partnera implementirali smo sistem menadžmenta kvalitetom prema zahtevima standarda ISO 9001:2015 i sistem menadžmenta bezbednošću informacija u skladu sa standardom ISO/IEC 27001:2013.